|
|
Seksualno obrazovanje |
Mladi imaju pravo na informacije
i sveobuhvatnu edukaciju o seksualnom i reproduktivnom zdravlju i
pravima. Znanje je moć, i što više mladi ljudi znaju, to više
kontrole imaju; što manje znaju, to više kontrole imaju drugi.
|
Od ranog detinjstva, deca se zanimaju za razlike između polova i za to
kako su došla na svet. Na njihova pitanja treba dati iskrene
odgovore, u skladu sa uzrastom i sposobnošću da razumeju o čemu im
govorimo. Mala deca ne doživljavaju ove teme kao nešto čega bi se
stideli i ako u ranom dobu dobiju jasne i otvorene odgovore na svoja
pitanja, to će povećati njihove šanse da kasnije u životu imaju
prirodan, opušten i odgovoran odnos prema seksualnom životu. Ako
deca osete da odrasli o ovome ne mogu ili ne žele da razgovaraju,
razumeće da je seksualnost nešto ružno i sramotno. Povrh svega, neće
više imati 'dozvolu' da pitaju o onome što ne znaju, pa će
informacije tražiti na drugom mestu - od vršnjaka, iz medija i sl. U
tom slučaju, velike su šanse da saznaju netačne i nepotpune
informacije, koje samo povećavaju rizik od neželjenih posledica. |
Adolescenti
i mladi ljudi su,
u većini slučajeva, dugi niz godina pod rizikom
od nenameravane trudnoće i polno prenosivih infekcija. O
neophodnosti edukacije o ovim temama uglavnom postoji slaganje u
našem društvu. Pa ipak, u postojećem sistemu obrazovanja nema
predmeta koji bi se time bavio. U nastavu iz predmeta Biologija za
završne razrede osnovne škole fragmentarno su uključeni delovi koji
govore o reproduktivnoj anatomiji i funkciji čoveka, ali su
izostavljene druge teme koje se tiču, na primer, kontracepcije,
polno prenosivih infekcija, seksualnog zlostavljanja, rodnih pitanja.
Neke nevladine organizacije u
školama povremeno drže edukacije i radionice o reproduktivnom
zdravlju, najčešće sa naglaskom na HIV infekciju i njenu prevenciju.
Pa ipak, povremena predavanja nisu dovoljna da mladima
prenesu sve potrebne informacije u vezi sa seksualnim i reproduktivnim zdravljem i
pravima. |
Na seksualnost mladih se uglavnom
gleda kao na problem. Međutim, iako jeste povezana sa problemima, u
razvijenim zemljama se na seksualnost mladih gleda kao na resurs: tamo
se smatra da mladima treba dati dozvolu da osećaju ono što osećaju,
i postoji uverenje da mladi mogu da kažu 'NE' samo ukoliko prethodno imaju
dozvolu da kažu 'DA'. Jedan od ciljeva seksualnog obrazovanja je
podrška mladim ljudima da, u godinama odrastanja i sazrevanja, izgrade
sopstveni sistem vrednosti i
samopoštovanja koji će im omogućiti da donose odgovorne odluke i da
se odgovorno ponašaju. Krajnji cilj ove edukacije je da
spreči prerano i nezaštićeno stupanje u seksualne odnose, brojne
neželjene posledice neznanja i predrasuda, različite forme
seksualnog iskorišćavanja, zlostavljanja i nasilja, te da doprinese
razvoju tolerantnih, na poštovanju zasnovanih i kvalitetnih odnosa
među polovima i među ljudima uopšte. |
vrh strane |
Argumenti 'za' i 'protiv' |
Neki od argumenata protiv
uvođenja seksualne edukacije u škole su sledeći: |
- Deca i mladi ne treba da uče o
ovim temama, jer je mesto seksualnosti u bračnoj zajednici. |
- Deca još uvek nisu seksualna
bića i ne treba im ovakva edukacija, još su mali da bi je razumeli. |
- Seksualnost je tako osetljiva
tema da je ne treba obrađivati u školama. |
- 'Ne diraj lava dok spava':
razgovor sa decom o seksualnosti može prerano da probudi njihovo
interesovanje za temu, a to može voditi promiskuitetu, bolestima... |
- Učenici mogu protumačiti
seksualnu edukaciju kao jasan znak da rano stupe u seksualne odnose. |
- Podučavanje o kontraceptivnim
sredstvima olakšava mladima da imaju odnose bez straha od trudnoće,
pa će im teže biti da odole iskušenju. |
|
Neki od argumenata za uvođenje
seksualne edukacije u škole su sledeći: |
- Sva deca imaju pitanja o rodnim
razlikama i kako su došla na svet. Manja deca ne gledaju na
seksualnost kao na nešto sramno i o čemu se ne može razgovarati. Roditelji treba da svojoj deci
govore o seksualnom životu. Ali roditeljima često nedostaje znanje
ili im je neprijatno da o ovome govore. Stoga edukacija u školi može
da bude korisna dopuna onome što deca stiču u roditeljskom domu. |
- 'Lav' zasigurno 'ne spava'.
Mladi ljudi imaju seksualne porive i osećanja, interesovanja i
dileme. Ako se to poriče, postoji rizik od loših posledica. Nasuprot
tome, seksualna edukacija im nudi zaštitu tako što im pomaže da se
ponašaju odgovorno umesto impulsivno i bez razmišljanja. |
- Istraživanja su pokazala da
edukacija o kontracepciji ne promoviše seksualnu aktivnost među
tinejdžerima, kao i da pružanje tačnih i pravovremenih informacija
mladima smanjuje rizik od polno prenosivih infekcija i neželjenih
trudnoća. |
- Istraživanja su takođe pokazala
da svako podrivanje poverenja u kontraceptivna sredstva ugrožava
zdravlje i živote mladih ljudi. |
vrh strane |
Kakvo obrazovanje je
nama potrebno? |
Vredna iskustva iz drugih zemalja,
koje se ovim pitanjima bave decenijama unazad, korisna su i
inspirativna. Međutim, uspešan model iz druge zemlje ne može se
jednostavno preuzeti i primeniti u našem okruženju. Potrebno je
prethodno ispitati mišljenja i stavove, na prvom mestu mladih ljudi,
ali isto tako i njihovih roditelja, nastavnika i profesora o tome
kakva edukacija im je potrebna, u kojem obliku, ko treba da je pruži
(škola ili akteri izvan škole), koliko bi trajala i šta su ciljevi
takve edukacije. Tek tada se može pristupiti izradi plana i programa,
te edukaciji edukatora koji bi na sistematičan i temeljan način
obrazovali mlade naraštaje. |
U svakom slučaju, neophodno je
ovoj temi pristupiti sveobuhvatno, biti sasvim otvoren prema
činjenicama (izbeći moralističke i dogmatske stavove, razotkriti
predrasude i zablude), prihvatiti seksualnost mladih ljudi i aktivno
uključiti mlade u razgovore o ovim temama. |
|
Zanimljivo
je iskustvo Švedske u kojoj se prvi oblik seksualne edukacije, u
obliku ''seksualne higijene'', pojavio još 1897. godine, a u većinu
škola je uvedena još tokom 40-tih godina prošlog veka. Od tada do
danas Švedska je prešla dugačak put i iz tog iskustva možemo mnogo
naučiti. >>> |
vrh strane |
Uloga roditelja |
Zadatak roditelja je da detetu pruži
ljubav i brigu, i da ga nauči normama i ograničenjima koje društvo
postavlja. Sa druge strane, sastavni deo odrastanja je u tome da se
dete osamostali i postane nezavisno od roditelja, a ljubav i
seksualnost su jedan od glavnih puteva 'oslobađanja' mlade osobe.
Roditelji se zato nalaze u prilično protivrečnoj situaciji, kada
treba da istovremeno budu i odgovorni roditelji (koji postavljaju
moralna načela) i da se raduju sve većoj nezavisnosti svog deteta -
adolescenta. (Biti roditelj zaista nije uvek veoma zahvalan zadatak.)
Čak i najbolji, najmudriji i
najstrpljiviji roditelji moraju da se suoče sa odbacivanjem od
strane svog deteta. Roditeljska odgovornost, međutim, podrazumeva i
to da se nosite sa saznanjem da vas dete odbacuje i ponekad čak i ne
podnosi, kao i to da prihvatite da ne treba da se mešate u privatne
stvari svoga deteta. Postoji jedan prirodan limit između roditelja i
dece koji ne dozvoljava razmenu previše intimnih informacija između
njih. Sama uloga roditelja i uloga deteta stvara jaz i prepreku za
intimne razgovore, tako da je češći slučaj da se adolescenti
poveravaju prijateljima, drugim rođacima ili komšijama pre nego
roditeljima.
Kao rezultat svega navedenog, uloga
roditelja u seksualnoj edukaciji adolescenata je ograničena i ne bi
je trebalo nametati. Primarna porodica treba da bude mesto gde
će adolescent steći neka znanja i dobiti tačne informacije, ali to nije samo po
sebi dovoljno. Roditelji stvaraju osnovu na taj način što svojim
načinom ponašanja deci daju primer kako izgleda lična veza,
ali je mladima potrebna i dodatna podrška. |
vrh strane |
Uloga prijatelja |
Prijatelji su važan izvor informacija o
seksualnosti, ljubavi i vezama za mlade ljude. Osim toga, prijatelji
su podrška u trenucima tugovanja zbog prekida veze, ponekad su
posrednici u ličnim vezama ili izvor informacija ukoliko su sami
imali neka iskustva o kojima žele da razgovaraju. Sve su ovo važne
uloge i ne treba ih potcenjivati. Međutim, prijatelji mogu da budu -
i često jesu - izvor i pogrešnih informacija, nesporazuma,
predrasuda... zasnovanih na iskustvima drugih, iskusijih, o čemu
su i sami slušali preterivanja zasnovana na preuveličavanju
seksualnih iskustava i na manjku samopoštovanja. |
vrh strane |
Uloga nastavnika
|
Odrasli u liku nastavnika i profesora
koji žele da mlade informišu i edukuju o pitanjima reproduktivnog
zdravlja za osnovni cilj imaju sprečavanje neželjenih posledica, kao
što su neželjena trudnoća i polno prenosive infekcije. Ovo i jesu
važni ciljevi u seksualnoj edukaciji. Ali ovakve namere mogu učiniti
da celokupna edukacija postane usmerena samo na probleme, i da se
u njoj mladi ne prepoznaju. Ako se to desi, mladi neće slušati poruke
koje im šaljemo jer će u sebi smatrati da to ionako nije za njih.
Tim mladim ljudima se pitanja vezana za zaljubljenost, lične veze i
ljubav mogu činiti mnogo važnija i 'bliža'.
Seksualna edukacija je samo 'tupi
instrument' ako se koristi isključivo na osnovu namera i ciljeva odraslih. Svet
adolescenata je svet skrivenih iskustava, traganja za identitetom,
čežnje za ljubavlju i osećanjem voljenosti, svet snova, sanjarenja i
visokih očekivanja. U takvom okruženju se dešava odrastanje. Cilj
seksualne edukacije je da omogući dijalog sa svetom u kojem žive
adolescenti, koliko god je to moguće.
(tekst zasnovan na knjizi 'Love!
You can really feel it, you know!', Erik Centerwall and
Stolverket, 2000.) |