''Uobičajeno shvatanje seksualnosti
često je povezano sa izgledom i privlačnošću nečijeg tela. Stari
Grci su idealizovali savršeno telo. Antička tradicija je težila
idealu tela koje je mišićavo i uspravno. Danas lepo telo oličava
erotičnost, želju i moć. Oni koji su drugačiji često izazivaju
podozrenje i podsmeh.
Telo osobe koja ima nedostatak ili
invaliditet je daleko od društveno prihvaćenog estetskog obrasca.
Društvo odbija činjenicu da osobe sa invaliditetom mogu voleti svoje
telo i uživati u njemu. Invalidnost nije jednako biti nepoželjan/a.
Osobe sa invaliditetom uče da njihovo
telo nije poželjno, da ne vole svoje telo, da se stide što su
drugačiji. Ako ih društvo odbacuje zbog invaliditeta i izgleda, nije
čudo što osobe sa invaliditetom prave istu grešku u odnosu na
sebe, jer su usvojili aseksualnu predstavu o sebi koju im je
društvo nametnulo.
Osobe sa invaliditetom imaju ista
prava na brak, porodicu i radost roditeljstva kao i neinvalidne
osobe, i mogu biti sposobni i brižni roditelji koji pružaju
ljubav svojoj deci. Nažalost, smatra se ''prirodnim'' da osoba
koja ima invaliditet ne ulazi u brak ('Ko bi nju/njega uopšte
hteo/la'?), a ako postoji veza između dvoje ljudi od kojih jedna
osoba ima invaliditet, okolina neinvalidne osobe obično na sve
načine obeshrabruje takvu vezu. Ovo je posebno izraženo kada se radi
o devojkama i ženama sa invaliditetom, što je i posledica njihove
pretpostavljene socijalne uloge.
Uobičajene su predrasude da osobama sa
invaliditetom ne treba dozvoliti da imaju decu. Osobe sa
invaliditetom nemaju prava da usvoje decu, čak i ako je jedan od
bračnih partnera neinvalidna osoba. U slučaju razvoda deca po
pravilu pripadaju roditelju koji je neinvalidna osoba, čak i onda
kada neinvalidna osoba nije najpogodnija da se o detetu brine.
Svaka osoba ima svoje jedinstveno
seksualno putovanje povezano sa patnjom i radošću koji određuju njen
identitet i samovrednovanje. Univerzalna je potreba da se bude
prihvaćen/a, nekome potreban/a i bezuslovno voljen/a.
Pa ipak postoje skrivene
norme i verovanja o tome kome je 'dopušteno' da bude seksi.
Osobama sa invaliditetom to nije 'dopušteno'. ''Zamislite,
invalid, pa da radi 'one stvari'!'' Deca sa invaliditetom se
'zaštićuju' od patnji i razočaranja tako što se obeshrabruju njihove
romantične veze i ignoriše buđenje ili postojanje njihovog
seksualnog nagona.
Osobe sa invaliditetom su ljudska bića
kao i sva druga. One imaju ljudske potrebe, uključujući i seksualne,
kao i svi drugi. Ako ih društvo gleda kao aseksualna bića, time
ih lišava ljudskosti i sopstvenog identiteta.'' |