Naslovna stranaO namaLinkoviKontaktMapa sajtaReference
 
 
 
>>> Ljubav, seksualnost i identitet
(Tekst preuzet iz publikacije: 'Love! You can really feel it, you know!'' Autor: Erik Centerwall)
Seksualni odnos, u svojim pozitivnim aspektima, može da bude izraz reprodukcije, ljubavi, zadovoljstva ili identiteta (ali ne obavezno i sve od navedenog).
 
Reprodukcija
Seksualni nagon se razvijao tokom evolucije kako bi se osiguralo produženje vrste. Želja za stvaranjem potomstva može dati posebno značenje seksualnosti, kao poseban izraz bliskosti povezan sa socijalno prihvatljivim kontekstom i društvenim institucijama. Tradicionalno, zapadno društvo je gledalo na reprodukciju kao na faktor sankcionisanja seksualne aktivnosti, koja se sama po sebi smatrala kao neizbežni teret. Danas možemo reći da, iako reprodukcija može dati posebno značenje seksualnoj aktivnosti, seksualnost je stekla značajno različitu ulogu od želje za potomstvom. Možda je prihvatanje zadovoljstva kao vrednosti za sebe takođe vodilo pozitivnijem pogledu i na homoseksualnu seksualnost.
 
Zadovoljstvo
Seksualna aktivnost koja isključuje reprodukciju i umesto nje fokusira se na zadovoljstvo može imati dodatno značenje, koje takođe, na određeni način, podrazumeva i reciprocitet. Tradicionalno, pravo na 'sebično zadovoljstvo' bilo je smatrano kao nešto muško, a u nešto ekstremnijoj formi, kao prosto iskorištavanje. Ali ovo nije slučaj danas. Zadovoljstvo koje proističe iz seksualnog čina ima vrednost samo po sebi i potvrđuje identitet i samovrednovanje i muškaraca i žena.
 
Ljubav

Seksualni odnos između dvoje ljudi koji se vole može pružiti iskustvo posebne 'odabranosti', koje se ogleda u izrazu kao npr. 'susret duša'. U ovim situacijama, seksualni čin je potvrda duboke ljubavi. Postoji tradicija u seksualnom obrazovanju koja ističe da seksualni čin treba da bude zasnovan na dubokoj ličnoj posvećenosti nekome, i to se nudi kao oblik zaštite od heteroseksualnog iskorišćavanja (devojaka). U suštini ove ideje je to da se muška seksualnost smatra brutalnijom i neodgovornijom od ženske. Ista vrsta slike se prezentuje kad su u pitanju muškarci homoseksualci. Može se reći da je vanjska predstava homoseksualnog muškarca seksualizovana i brutalizovana. Ovakva slika ne odgovara realnosti.

U poslednjem veku određena romantična predstava ljubavi takođe se pojavila kao ideal za seksualnu aktivnost. Kritičari smatraju da je etiketa 'neophodnost ljubavi' prikačena uz seksualnost kako bi  mladi ljudi prilazili seksualnosti sa 'pravim' osećanjem. Sa druge strane, mnogi ljudi danas smatraju da je seksualnost trivijalizovana i svedena na telo i rod, kao i da je etička diskusija, koja mora postojati u ovako delikatnom kontekstu koji tako duboko utiče na emotivni život i sudbinu pojedinca, zanemarena.

 
Identitet

Seksualna aktivnost, u širem smislu reči, može se smatrati izrazom stvaranja identiteta, koji verovatno ulazi u svoju najintenzivniju fazu tokom adolescentskih godina. Ona podrazumeva sposobnost da se kaže 'da' ili 'ne', da se postave granice, da se usudi na nešto novo. Isprobavaju se vlastiti integritet, samopoštovanje, sposobnost da se poistoveti sa iskustvima drugih, možda konkretnije u seksualnim situacijama nego u bilo kojim drugim.

U razgovoru sa adolescentima jasno je da pitanja identiteta i samopoštovanja često imaju veću važnost nego seksualni čin i seksualno zadovoljstvo. Iskustva - ili izbegavanje iskustva - da se napravi budala od sebe, da se osramoti, da se pokaže nesposobnost pred drugima, da se oseti strah od podsmevanja - sve to za mladu osobu može da bude mnogo važnije od bilo koje racionalne odluke u vezi sa sopstvenom seksualnošću.

Izbegavanje pitanja o identitetu ili razgovor samo o seksualnom činu i potrebi za zaštitom znači da se izbegava centralni aspekt života adolescenata.

Stoga informacije o seksualnosti i odnosima među ljudima moraju uvek da se bave i iskustvima i identitetom pojedinca. Sposobnost osobe da se zaštiti usko je vezana za pozitivan stav prema seksualnosti i samom sebi. Sposobnost da se seksualnost doživi na pozitivan način zasnovana je na samopoštovanju i samouvažavanju. 

 

Novosadski humanitarni centar, 2006.